Saturday, April 14, 2007

Why not...Think Romania?

Imaginea tarii noastre in afara a fost si probabil ca va fi pentru mult timp un subiect delicat pentru noi, romanii. Noi, tinerii, am fost judecati poate gresit de tineri din alte tari doar pentru ca venim din Romania si asta ne situeaza in ochii lor cumva mai prejos. Eu cred ca noi, tinerii, ar trebui sa facem ceva pentru ca aceasta perceptie sa se schimbe, usor usor. Trebuie sa incepem sa credem mai mult in tara noastra si in oportunitatile pe care le putem gasi aici. Intr-adevar, a studia in tari mult mai dezvoltate decat a noastra, poate fi foarte tentant. Ar fi foarte bine daca am studia in strainatate si apoi ne-am intoarce sa ne construim o cariera in tara. Foarte multi decid insa, sa-si cladeasca o cariera acolo, in strainatate. Unii stiind ce oportunitati au si in Romania, unii din pacate, fara sa stie.

Pe aceasta tema ong-ul ADVICE Students va organiza la sfarsitul lui aprilie evenimentul CrossROads - Think Romania. Ei isi propun sa prezinte ambele parti, atat ce iti rezerva o cariera afara, cat si ce iti poate rezerva una in tara. Pentru a expune ambele puncte de vedere, CrossROads va avea ca invitati atat romani care au petrecut o perioada in strainatate si care s-au intors in tara pentru a-si continua cariera, cat si expati care lucreaza in Romania.

De ce mi-a atras atentia acest subiect? Pentru ca am facut parte din ADVICE Students si cred in proiectele pe care le pun in practica, CrossROads fiind ceva nou si in acelasi timp prezinta, cred eu, un subiect caruia ar trebui sa i se acorde o mai mare atentie in general.

Asadar, cred ca degeaba ne dorim sa exportam o imagine mai buna a tarii noastre, daca noi suntem primii care o situam mai prejos decat altele. Daca vrem sa se intample lucruri bune IN tara noastra si CU tara noastra, trebuie sa fim printre primii care sa vedem ce are ea bun si sa "make the best of it". Fie ca e vorba de a-ti cladi o cariera aici, de a te implica in comunitate sau de a continua sa te dezvolti intr-un mediu, care pentru moment, ai putea spune ca te opreste sa faci asta. Depinde numai de noi. Si scuzele noastre ca nu se poate, ar trebui sa ramana in trecut.

So...Think Romania...ce ziceti? :)

8 comments:

Anonymous said...

Cred ca ceea ce vor sa faca cei din ADVICE e absolut super, pentru mine a fost o surpriza placuta sa vad forma pe care a luat-o proiectul asta :)
In ceea ce priveste Think Romania, ca principiu, da, si mie imi place sa cred ca se poate, pentru ca o vei in fiecare zi in oamenii din jurul tau. Si o vezi cand te uiti la ei avand in minte imaginea unor oameni din ceea ce masele numesc "lumea civilizata, occidentul", care, ce surpriza!, tot oameni cu probleme sunt si ei, tot se plang de guvern, tot se plang ca e chiria scumpa, ca salariile sunt mici...Da, pe alt nivel, dar au mai avut si altii sindromul "my country sucks".
Si le-a trecut...noua de ce nu ne trece? Ca noi suntem romani, ca suntem prea adaptabili, prea flexibili, prea buni peste tot pe unde ne ducem, ca suntem prea mult de toate si prea putin romani, in final. Eu asa am o banuiala.
Si asta face sa fie nesemnificativ faptul ca ramai aici, soldat pe bastionul patriei, roman numai cu numele, fara constiinta si mandria de a fi castigat ceva. De asta nu ne trece...

PS totusi eu nu o sa votez niciodata cu CVT...si daca ma gandesc bine nici cu GB :)

Anonymous said...

super tare proiectul! sper sa aiba rezultatul scontat:)
oricum, am observat in ultima vreme mai multe campanii pentru promovarea imaginea romaniei. toate bune si frumoase, dar nu inteleg ceva. ce e cu fabulospirit? nu inteleg cum si dak ar trebui sa ma identific cu asta.
am vazut ca unul dintre invitatii de la CrossROads este chiar Lucian Georgescu. Cred ca ma duc la conferinta, poate ma lamureste el.

In ceea ce priveste Think Romania, im thinking only Romania:)prietenii stiu de ce:)

Anonymous said...

Frumoasa initiativa, sper sa aiba vizibilitate maxima! Cu cat lucram mai mult asupra noastra ca indivizi, cu atat imaginea Romaniei in ansamblu va avea mai mult de castigat. E usor sa invinuiesti guvernarea, inegalitatea de sansa, nivelul de trai... insa atata timp cat ramai pasiv e si vina ta. Statul sunt oamenii.

Andra said...

Un subiect delicat...Pentru ca eu am o parere proasta despre tara noastra in general. Nu ma refer la tineri cu cariere, la cei care fac campanii, la cei care se implica in societate. Intr-adevar, sunt multi care ma fac sa ma simt mandra ca sunt romanca prin ceea ce realizeaza. Dar sunt si foarte multe lucruri care se vede de la o posta ca nu corespund cu aceasta imagine de tara frumoasa. Dupa ce ma intorc din strainatate, o saptamana cel putin ma incearca o semi-depresie. La noi este foarte multa smecherie si foarte multa indolenta si nesimtire, chiar in randul tinerilor pe care ii provoci tu sa Think Romania. Sunt si unii ca noi, si probabil toti cei care viziteaza blogul asta sunt asa, dar suntem putini. Problema este cum ii faci pe ei sa Think Romania?

Carmen Boer said...

Andra, ai foarte mare dreptate in ceea ce zici despre cei care fac ca imaginea tarii noastre sa fie proasta atat in ochii celorlalti, cat si in ochii nostri. Insa, daca nu facem noi nimik pozitiv legat de tara, atunci cine? Invitatii de la CrossROads poate vor ajuta si ei la "convertirea" celor care sunt siguri ca asta e Romania si mai bine de atat nu se poate. Cred in puterea exemplului. Mai avem o sansa sa schimbam ceva prin ce putem face noi pt noi, si implicit pt tara (daca o facem in tara:)). Si poate asa ii convingem si pe restul, apropos de ce ziceai tu, de cum ii convingem. Sper ca asa vom putea imbunatati imaginea tarii, incepand din interior.

Anonymous said...

ies din tara si ma intorc. si nu vad niciodata mari schimbari cand ajung acasa. lucrurile nu se schimba peste noapte si nici oamenii. atitudinile se schimba in timp. si tre sa credem in asta.

e trist sa intalnesti romani in afara care vb urat de romania pentru ca nu au fost in stare sa faca nimic aici. dar nu ii invinuiesc pt ca totusi ei sustin mare parte din economia tarii si astfel ne creste nivelul de trai. paradox? nu cred. poate chiar ar fi mai bine sa plecam din tara cativa ani, daca ajungem la concl ca nu putem sa facem nimic aici, dar sa ne intoarcem.

eu pana una alta raman, iar cand plec spun cu mandrie ca sunt romanca. da, din tara aia din est care nu are capitala la budapesta.
oricum, nicaieri nu e mai bine ca acasa, chiar daca nu avem cea mai frumoasa capitala, chiar daca avem blocuri gri, sosele stricate si oameni stresati...oricat de greu ar fi e acasa:)
Hai Romania!

Anonymous said...

Citesc toate post-urile si ma gandesc la ce as putea eu sa zic? In momentul de fata pot sa vb din postura unui absolvent proaspat, care de 6 luni traieste o minunata experienta intenationala, printr-o practica...da. in afara tarii. nu am ales asta din dorinta de a pleca pentru ca "afara" e mai bine sau mai "altfel", ci pentru ca am vrut sa ma conving de faptul ca intrenationalismul imi va deschide ochii si ma va invata sa fac ceva mai bun si mai bine acasa. Eu Think Romania de cand ma stiu, si am sa gandesc la fel mereu, pentru ca imi place mult prea mult tara mea. Da, stiu si sunt convinsa ca mereu voi gandi Romania....si vreau sa iti zic ca aici multa lume isi schimba parerea despre Romania si romani in general... vede lumea ca sunt descurcareti (fara a intelege smecheri, sireti si inselatori), destepti si competenti. Dar mereu, in afara tarii cat si in tara vor exista oameni de o calitate mai proasta. Asta nu avem cu sa o schimbam, insa putem, prin exepmlul pe care il dam noi, fiecare individ in parte, fiecare roman in parte, sa "pozitionam" tara noastra asa cum este ea....ca vin din diverse excursii si vad ca nu e "la fel" ...poate sa ramana asha, sau pot sa ma hotarasc sa fac ceva sa schimb asta. Si cred ca e bine pentru tineri in general sa aiba o experienta internationala, Erasmus, practica in afara, job de scurta durata....iti deschide ochii si iti dai seama cat potential e in tara ta, si cat de mult bine poti face acasa cand o sa te intorci. Chiar daca nu voi putea auzi ce chestii destepte zic participantii la evenimnet, sper ca parerea generala va fi ca trebuie sa gandim Romania!

Adriana Puchianu said...

Ideea proiectului si mai ales momentul ales pentru organizarea lui mi se par foarte bune. E o perioada delicata pentru Romania, acum ca tot mai multe granite ni se deschid noua tinerilor. Sunt printre cei care au avut ocazia sa studieze in strainatate si care vor sa repete experienta. Nu vreau sa intru in analize referitoarea la diferenta dintre facultatile din Romania si cele din strainatate, pt ca nu despre asta vb. Vroiam doar sa spun ca o experienta in strainatate e un castig enorm dpv personal pentru orice. Am foarte multi prieteni in aceeasi situatie, deja stiu zeci dintre ei care vor pleca la toamna la studii in afara. Nu stiu cati dintre ei stiu deja (eu una nu stiu) daca se vor mai intoarce. Doar timpul o va spune. Oricum, nu cred ca as putea abandona Romania definitiv si iremediabil. Cu binele si relele ei, Romania este tara mea si eu nu sunt ceea ce sunt astazi din cauza unei alte tari. In definitiv, pt noi romanii, nu e vorba de Think Romania, ci de Feel Romania. O gandim prea mult, o simtim prea rar.